MENAJE DE CASA A MEXICANOS

Para regular la entrada de mercancías que ingresan o salen del país, la Ley Aduanera dispone el cumplimiento de pago de impuestos al comercio exterior. Sin embargo, su artículo 61, fracción VII, señala que los mexicanos que regresan al país tienen derecho a importar a territorio nacional su menaje de casa en franquicia libre del pago de impuestos al comercio exterior.

El Reglamento de la Ley Aduanera señala que el menaje de casa se integra por las siguientes mercancías usadas:

  • Ajuar y mobiliario de una casa que sirvan exclusiva y propiamente para el uso y trato ordinario de una familia (lo que no estipula un límite o valor máximo).
  • Ropa, libros, libreros, obras de arte o científicas que no constituyan colecciones completas para la instalación de exposiciones o galerías de arte.
  • Instrumentos científicos de profesionales, herramientas de obreros y artesanos indispensables para el desarrollo de la profesión, arte u oficio del solicitante (no podrán constituir equipos completos para la instalación de laboratorios, consultorios o talleres); y
  • Las necesarias para el desempeño de las labores de periodismo para prensa, radio o televisión.

Se entienden como mercancías usadas aquellas que los interesados adquirieron seis meses antes de que pretenda importarse el menaje de casa.

El artículo 63 de la Ley Aduanera, además, indica que las mercancías importadas al amparo de alguna franquicia, exención o estímulo fiscal, no podrán ser enajenadas ni destinadas a propósitos distintos de los que motivaron el beneficio.

Las representaciones consulares podrán certificar la lista de menaje de casa en franquicia (exento de impuestos al comercio exterior) a los mexicanos que radican en el extranjero cuando se repatrían o son deportados por las autoridades migratorias extranjeras, siempre que hayan residido fuera de México como mínimo 6 meses. Cabe señalar que el concepto de residencia debe entenderse en el contexto del Derecho Mexicano, como el asentamiento o radicación de un mexicano en el extranjero y no infiere la calidad o característica migratoria que pudieran tener en otro país.

Cuando se trate de matrimonios celebrados entre una persona de nacionalidad mexicana y otra extranjera, los solicitantes pueden escoger entre el régimen de repatriado, tomando en consideración la calidad del mexicano, o como inmigrante en el caso de la persona extranjera (requisitos de menaje de casa para extranjeros), según les convenga; pero sólo podrán importar un menaje de casa por familia. En consecuencia, en la lista se hará constar la decisión de los interesados.

Para tener derecho a la exención del pago de impuestos al comercio exterior para la importación de los menajes de casa en franquicia, se requiere cumplir indistintamente con los siguientes plazos, para los cuales no hay prórroga:

  • Que el pasajero traiga o lleve consigo el menaje de casa.
  • Que el menaje de casa llegue o salga dentro de los tres meses anteriores a la entrada o salida del pasajero.
  • Que llegue hasta seis meses después de la fecha en que el interesado haya arribado o salido.

REQUISITOS

Únicamente las oficinas consulares podrán expedir el certificado a la lista de menaje de casa, en la que previa comprobación, se indicará que el interesado estuvo residiendo como mínimo 6 meses en el extranjero

Para obtener dicho certificado, el interesado presentará ante la representación:

  • Documento que acredite su nacionalidad mexicana e identidad. Se recomendará pasaporte vigente. En caso de no contar con éste documento, por favor solicite información al número 2420-3433 o directamente en esta Oficina.
  • Documentos que acrediten que estableció domicilio en el extranjero y que a la fecha de su solicitud ha radicado por un plazo mínimo de seis meses. Para ello, el solicitante podrá presentar recibos de pago de salarios o de servicios públicos, cartas de trabajo, constancias escolares, certificado de la autoridad local u otro similar que a juicio del funcionario demuestre que el interesado ha permanecido físicamente por esa temporalidad en el extranjero.
  • Lista de menaje de casa, por cuadriplicado, la que deberá contener una descripción detallada y la cantidad de los bienes que lo integran. Los artículos eléctricos, por ejemplo, indicarán marca, modelo y número de serie (ver ejemplo de lista).
  • Cubrir los derechos correspondientes de conformidad con la Ley Federal de Derechos.

REGISTRO CIVIL

El Registro Civil tiene por objeto hacer constar y dar fe del estado civil de las personas, y estos actos los mexicanos pueden efectuarlos en las representaciones consulares de México en el extranjero. El registro de los actos civiles hecho por mexicanos ante el titular de una Oficina Consular tiene validez inmediata en territorio mexicano.

El servicio de registro de nacimiento se realiza con previa cita, a través del correo electrónico This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

TRAMITES

REQUISITOS:

  • Copia certificada del acta de nacimiento expedida por el registro civil  local, si el nacimiento tuvo lugar en otro fuera de la circunscripción de la Embajada, el acta presentada deberá estar apostillada o debidamente legalizada.
  • Comprobar la nacionalidad mexicana de por lo menos uno de los padres, con alguno de los siguientes documentos: original del pasaporte mexicano vigente; o copia certificada del acta de nacimiento mexicana; o certificado de nacionalidad; o carta de naturalización; o declaratoria de nacionalidad mexicana por nacimiento; o certificado de matrícula consular de alta seguridad
  • Acta de matrimonio de los padres, si la pareja no esta casada es necesaria la presencia física de ambos padres.
  • Identificación oficial con fotografía de los padres.
  • Dos testigos mayores de 18 años que cuenten con una identificación oficial con fotografía.
  • Deben presentarse dos fotocopias de todos los documentos.
  • El registro es gratuito. Para la expedición de copias certificadas de nacimiento se deliberan cubrir los derechos correspondientes.

El registro de nacimiento solo se pueden realizar para las personas nacidas fuera de México.

 

REQUISITOS:

  • Los contrayentes deben comprobar su nacionalidad mexicana con alguno de los siguientes documentos: pasaporte mexicano vigente, o copia certificada de acta de nacimiento mexicana o certificado de nacionalidad; o carta de naturalización; o declaratoria de nacionalidad mexicana por nacimiento e identificación oficial vigente con fotografía y firma; o certificado de matrícula consular de alta seguridad.
  • Solicitud debidamente llenada y firmada por los pretendientes, con letra clara, sin abreviaturas, raspaduras o enmendaduras, la cual se proporcionará en la sección consular.
  • Presentar dos testigos por contrayente, mayores de 18 años, con identificaciones oficiales vigentes con fotografía.
  • Presentar las capitulaciones matrimoniales (elección del régimen patrimonial: separación de bienes o sociedad conyugal).
  • Presentar certificado suscrito por médico titulado, en el que se asegure bajo protesta de decir verdad que los pretendientes no padecen sífilis, tuberculosis, ni enfermedad alguna crónica o incurable, que se además contagiosa o hereditaria. Este certificado deberá ser expedido dentro de los 30 días anteriores a la celebración del matrimonio.
  • Constancia de ratificación de firmas.
  • Dos fotocopias de cada documento.
  • Pago de derechos.

El registro de matrimonio en la Embajada de México en Irán únicamente se lleva a cabo cuando ambos contrayentes son de nacionalidad mexicana.

REQUISITOS:

Se levanta el acta de defunción de aquellas personas que a su fallecimiento tenían la nacionalidad mexicana, con base en el acta certificada de defunción y certificado de defunción expedido por el hospital o médico que certifique la muerte y sus causas.

Para ello, se debera presentar lo siguiente:

  • Copia certificada del acta de defunción local.
  • Acreditar la nacionalidad mexicana del difunto, mediante pasaporte mexicano, copia certificada del acta de nacimiento, certificado de nacionalidad, carta de naturalización o declaratoria de nacionalidad mexicana por nacimiento o matrícula consular de alta seguridad.
  • Declaración de defunción por parte de familiares o comparecientes, quienes presentarán identificación oficial con fotografía y deberán proporcionar los siguientes datos: 

⇒Nombre, apellidos, edad, ocupación y domicilio que tuvo el difunto;
⇒Su estado civil; y si era casado o viudo el nombre y apellidos de su cónyuge;
⇒Nombres, apellidos, edad, parentesco, domicilio y nacionalidad del declarante;
⇒Nombre, apellidos, edad, ocupación, domicilio y nacionalidad de los testigos ;
⇒Si los testigos fueren parientes, el grado en que lo sean;
⇒Nombre de los padres del difunto, si se supieran;
⇒La clase de enfermedad o causa que determinó la muerte; y,
⇒La hora de la muerte, si se supiera; así como todos los informes que se tengan en caso de muerte violenta.
⇒El registro de defunción es gratuito. La obtención de una copia certificada del acta de defunción requiere un pago de derechos.

REQUISITOS:

Desde el 15 de enero de 2015, todas las representaciones de México en el exterior cuentan con un sistema que les permite la expedición de copias certificadas de actas de nacimiento emitidas en territorio nacional.

Para su obtención deberá cumplir con los siguientes requisitos:

  • La persona interesada deberá comparecer en la Embajada y presentar una identificación oficial con fotografía, que acredite que es el titular del acta de nacimiento de la cual requiere una o varias copias certificadas.
  • Presentar la solicitud debidamente llenada, en donde deberá proporcionar nombre completo del registrado; estado de la República  donde se llevó a cabo el registro; lugar y fecha de nacimiento del registrado, entre otros datos.
  • Pago de derechos.

La Embajada podrá expedir la copia o copias certificadas de un acta de nacimiento emitida en México, una vez que se confirme que dicho registro se encuentra en la Base de Datos Nacional del Registro Civil.

 

"VISAS – Procedures and Requirements in accordance with the New LGEV (Official Gazette, 25 July 2025)"

VISAS – Procedures and Requirements in accordance with the New LGEV (Official Gazette, 25 July 2025)

The New General Guidelines for the Issuance of Visas (LGEV) were published in the Official Gazette of the Federation on 25 July 2025. The Embassy of Mexico in Iran receives applications exclusively for visitor visas without permission to engage in remunerated activities, such as tourism, business meetings, and participation in conferences in Mexican territory.

For work or family reunification visas, the employer or sponsor in Mexico must initiate the procedure before the National Immigration Institute (INM) at any of its offices: https://www.gob.mx/inm.

Visa applications are strictly personal and require a prior appointment, which must be scheduled exclusively through the “MiConsulado” platform: https://citas.sre.gob.mx/. Only with a confirmed appointment may the applicant appear in person at the Embassy’s offices in Tehran.

Mandatory documentation for the application:

  • Visa application form (VAF) duly completed and signed by each applicant. Available in PDF format at: https://embamex.sre.gob.mx/iran/images/pdf/SolicitudVisas2024.pdf
  • Passport or travel document valid under international law and currently valid, in original.
  • Original document proving legal stay, only if the foreign national is not a national of the country where the visa is requested.
  • Payment of fees: USD $54.00 in cash, non-refundable.
  • Documents in Spanish or English, legalized or apostilled by the competent authority.
  • Mandatory personal presence for biometric data capture (photograph and fingerprints) and consular interview.
  • The Consular Section may request additional documentation depending on the case.

Invitation letters:

  • Accepted only for official trips (including sports competitions). They must: Be issued on official letterhead by a public or private organization in Mexico, officially recognized. Include the organization’s contact details, the applicant’s details, purpose, place and duration of the trip, and assumption of expenses (with bank statements for the last 12 months attached). Be signed and accompanied by a copy of the legal representative’s official identification. In the case of sports competitions, include a list of athletes with passport numbers.

Fraud prevention:

  • The Embassy accepts applications only directly from applicants and does not work with intermediaries.
  • Appointments are free of charge and personal, exclusively through https://citas.sre.gob.mx/.
  • If someone offers to expedite the process or obtain an appointment in exchange for payment, report it anonymously to This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Important notice: Possession of a Mexican visa allows travel to Mexico, but entry is subject to the final decision of the immigration authorities at the points of entry.

"Visitor Visa without permission to engage in remunerated activities (up to 180 days)"

Visitor Visa without permission to engage in remunerated activities

Applicable to foreign nationals intending to enter Mexico under the condition of stay of Visitor without permission to engage in remunerated activities, for a period of up to 180 days.

Requirements:

  1. Passport or travel document valid under international law and currently valid, in original;
  2. Original document proving legal stay, if the foreign national is not a national of the country where the visa is requested; and
  3. Present documents proving any of the following situations:
    • Proof of ties to the country of residence.
    • Economic solvency.
    • Invitation from a public or private organization or institution.
    • Being a truck driver or cargo transport operator intending to enter Mexico solely to load or unload goods.
    • Humanitarian cause.
    • Scientific research or collection of samples in national territory or territorial waters, with prior authorization from the competent national authorities in territorial waters.
    • Studies.
    • Participation in an event sponsored or supported by the Federal Public Administration, as well as by autonomous constitutional bodies, for a maximum duration of 180 days.

Payment of fees: For the reception, review, and, if applicable, authorization of the visa: USD 54.00

Appointment request: Through the “MiConsulado” portal: https://citas.sre.gob.mx/

Important information: Having a visa does not guarantee entry… (Article 37 of the Migration Law and Article 60 of its Regulations). :contentReference[oaicite:1]{index=1}

 

"Visitor Visa without permission to engage in remunerated activities (Long Term)"

Visitor Visa without permission to engage in remunerated activities (Long Term)

Applicable to foreign nationals with substantial economic solvency, frequent travelers, prominent persons, spouses, common-law partners or equivalent figures of a Mexican national or of a temporary or permanent resident, family members of a temporary or permanent resident, or of a diplomatic or consular officer accredited in Mexico, as well as supervisors of a foreign company with a branch in national territory or executive personnel of branches or commercial offices of Mexican companies abroad, who wish to enter Mexico under the condition of stay of Visitor without permission to engage in remunerated activities and who do not intend to reside in national territory.

Requirements:

  1. Passport or travel document valid under international law and currently valid, in original.
  2. Original document proving legal stay, if the foreign national is not a national of the country where the visa is requested.
  3. Present documents proving any of the following situations: Economic solvency; Frequent traveler; Prominent person; Family member of a Mexican national; Family member of a foreign national who is a temporary or permanent resident; Family member of a diplomatic or consular officer accredited in Mexico holding an ordinary passport; Supervisor/executive as described above.

Payment of fees: USD 53.00

Appointment request: “MiConsulado”: https://citas.sre.gob.mx/

Important information: Having a visa does not guarantee entry… (Article 37 of the Migration Law and Article 60 of its Regulations). :contentReference[oaicite:2]{index=2}

 

"Visitor Visa without permission to engage in remunerated activities (Electronic Visa)"

Visitor Visa without permission to engage in remunerated activities (Electronic Visa)

Applicable to foreign nationals of a nationality to which the Mexican State allows the processing and issuance of the visa through electronic means and records, when intending to travel to Mexico by air to enter under the condition of stay of Visitor without permission to engage in remunerated activities.

Requirements:

  1. Passport or travel document valid under international law and currently valid, proving nationality eligible for the Electronic Visa.
  2. Complete the Electronic Visa application, providing the information required by the migration authority.
  3. Digital photograph of the applicant’s face… (JPG/JPEG/PNG, 2–5 MB).
  4. Image of the passport data page… (JPG/JPEG/PNG, 2–5 MB).
  5. Travel to Mexico by air.
  6. Payment of fees in accordance with Article 22 of the current Federal Fee Law.

Payment of fees: USD 54.00

Important information: Having a visa does not guarantee entry… (Article 37 of the Migration Law and Article 60 of its Regulations). :contentReference[oaicite:3]{index=3}

 

"Visitor Visa for adoption procedures"

Visitor Visa for adoption procedures

Applicable to foreign nationals who intend to enter Mexico under the condition of stay of Visitor for adoption purposes and who are nationals or habitual residents of a member country of the Hague Convention… or of a country with which Mexico has signed an agreement on the matter.

Requirements:

  1. Passport or travel document valid under international law and currently valid, in original;
  2. Original Adoption Suitability Report or pre-assignment… (DIF);
  3. Original acceptance of the assignment… issued by the Central Authority of the Receiving State;
  4. Payment of fees in accordance with the Federal Fee Law.

Note: Within 30 calendar days from entry… obtain from the National Migration Institute the visitor card for adoption purposes.

Payment of fees: USD 54.00 — Appointment request: https://citas.sre.gob.mx/

Important information: Having a visa does not guarantee entry… (Article 37 of the Migration Law and Article 60 of its Regulations). :contentReference[oaicite:4]{index=4}

 

"Temporary Resident Visa"

Temporary Resident Visa

Applicable to foreign nationals intending to enter Mexico under the condition of stay of Temporary Resident in order to remain for a period longer than 180 days and not exceeding 4 years. This type of visa allows the foreign national to work in Mexico, provided that the salary is paid abroad. If the applicant has a job offer in Mexico and will receive their salary in national territory, the company or individual employer must previously obtain authorization… from the National Migration Institute.

Requirements: Passport; proof of legal stay; and documents for any of: Economic solvency; Scientific research in territorial waters; Invitation; Mobility instrument; Family unity; Real estate; Investor.

Note: In any case, obtain the residence card within 30 calendar days from entry.

Payment of fees: USD 54.00 — Appointment request: https://citas.sre.gob.mx/

Important information: Having a visa does not guarantee entry… (Article 37 of the Migration Law and Article 60 of its Regulations). :contentReference[oaicite:5]{index=5}

 

"Student Temporary Resident Visa"

Student Temporary Resident Visa

Applicable to foreign nationals intending to enter Mexico under the condition of stay of Student Temporary Resident. A foreign national holding this condition may request authorization from the National Migration Institute to engage in remunerated activities in national territory.

Requirements: Passport; proof of legal stay; and documents for: Studies; or under an international legal instrument on mobility of persons.

Economic solvency may be proven by the applicant, parents/guardian (≤25 years), with a scholarship letter, or with a document from a banking or financial institution proving necessary funding.

Note: The Student Temporary Resident card… must be obtained within 30 calendar days from entry.

Payment of fees: USD 54.00 — Appointment request: https://citas.sre.gob.mx/

Important information: Having a visa does not guarantee entry… (Article 37 of the Migration Law and Article 60 of its Regulations). :contentReference[oaicite:6]{index=6}

 

"Permanent Resident Visa"

Permanent Resident Visa

Applicable to foreign nationals intending to enter Mexico under the condition of stay of Permanent Resident.

Requirements:

  1. Passport or travel document valid under international law and currently valid, in original;
  2. Original document proving legal stay, if the foreign national is not a national of the country where the visa is requested; and
  3. Present documents proving any of the following situations: Retiree or pensioner; Family unity; Points system.

Note: The residence card… must be obtained from the National Migration Institute (INM) within 30 calendar days from entry.

Payment of fees: USD 54.00 — Appointment request: https://citas.sre.gob.mx/

Important information: Having a visa does not guarantee entry… (Article 37 of the Migration Law and Article 60 of its Regulations). :contentReference[oaicite:7]{index=7}

"Types of visas requested before the National Migration Institute (INM)"

Types of visas requested before the National Migration Institute (INM)

  • Visitor Visa without permission to engage in remunerated activities, when requested for humanitarian reasons.
  • Visitor Visa with permission to engage in remunerated activities, when requested based on a job offer.
  • Temporary Resident Visa, when requested based on a job offer or for family unity.
  • Permanent Resident Visa, when requested under the points system, for family unity, or derived from the recognition of refugee status.

General information on the types of visas available for foreign nationals and initially processed before the National Migration Institute can be found at: INM trámites

Note: Once authorization has been obtained from the INM, the foreign national or interested party must appear at the Embassy or Consulate of Mexico with the necessary requirements for the consular interview and issuance of the visa.

Payment of fees (only for Visitor Visa with permission to work): Visitor Visa with permission to engage in remunerated activities: USD 313.00; For the reception, review, and, if applicable, authorization of the visa: USD 54.00

Appointment request: “MiConsulado”: https://citas.sre.gob.mx/

Important information: Having a visa does not guarantee entry… (Article 37 of the Migration Law and Article 60 of its Regulations). :contentReference[oaicite:8]{index=8}

 

ASISTENCIA Y PROTECCIÓN CONSULAR

Una de las principales funciones del Estado mexicano es velar por los derechos y la integridad de las y los mexicanos que, por diversos motivos, se encuentran fuera del país. A esto se le conoce como asistencia y protección consular y es una de las principales funciones de la red de embajadas y consulados de México en el mundo.

La protección consular que ofrece el Estado mexicano consiste en medidas que promueven el respeto a los derechos de las personas, incluyendo el debido proceso de ley, evitar daños y perjuicios a las personas y/o sus intereses, vigilar que no se cometan injusticias o arbitrariedades de parte de autoridades extranjeras y combatir actos de discriminación. Para ello, el personal consular tiene el mandato de las leyes mexicanas para prestar ayuda y asistencia a connacionales, brindar orientación y asesoría, y tomar medidas para asegurar su adecuada representación ante las autoridades locales.

Las acciones de protección consular que México brinda a las y los mexicanos en el exterior tienen alcances y límites muy bien definidos. Siempre se dan:

  • En apego estricto a las leyes del lugar
  • Mediante los instrumentos que otorgan las fuentes de derecho internacional
  • En cumplimiento de los objetivos que establecen las leyes mexicanas

TELÉFONO DE PROTECCIÓN

Para casos de asistencia y protección a mexicanos llamar al teléfono: +98-912-122-4463

Para más información favor de consultar: http://proteccionconsular.sre.gob.mx

Public Notice of Entry into Force of the Apostille Convention in Pakistan

 

Please be informed that the Government of the Islamic Republic of Pakistan acceded to the Apostille Convention, which entered into force for that country on March 9, 2023, replacing the process of legalization of public documents issued in Pakistan for use in Mexico. During a transition period, the Embassy of Mexico in Iran, concurrent to Pakistan, continued to issue legalizations, taking into account the needs and requests of the public.

However, as of January 11, 2024, the Embassy of Mexico in Iran will stop issuing legalizations of public documents issued in Pakistan. This is due to the accession of the Government of Pakistan to the Apostille Convention, which aims to replace the legalization of public documents.

As of the aforementioned date, in order for public documents from Pakistan to be legally recognized in Mexico, these must be apostilled by the Ministry of Interior in Islamabad or by regional authorities in Pakistan, without the need for legalization at the Mexican Embassy.

Mexican authorities have already begun apostilling Mexican documents for use in Pakistan, ensuring a smooth and efficient transition. The implementation of Apostille in Pakistan will simplify and expedite the international validation of documents, reducing costs and time involved.

The Embassy of Mexico appreciates your understanding during this process of change and reiterates its commitment to facilitate efficient consular services.


LEGALIZATION

Legalization is the process by which it is certified that a foreign public document is valid in the receiving country. In this procedure, the consular offices of the receiving country verify that the signature or seal on the document matches the one registered in their records.

The Embassy of Mexico in Iran only legalizes documents issued in countries that are not parties to the Apostille Convention, such as Iran and Afghanistan. Pakistan acceded to the Convention with effect from January 11, 2024; therefore, public documents issued in Pakistan for use in Mexico must be apostilled by the Ministry of Interior in Islamabad or by regional authorities, without requiring legalization at this Embassy.

To request the legalization of documents at this Embassy, it is mandatory to schedule an appointment through the Mi Consulado online appointment system available at:

https://citas.sre.gob.mx

When booking your appointment, please ensure you select the correct service: “Certificates, legalizations and visas.”

During the appointment, consular staff will review the original documents directly; copies or scans are no longer accepted for prior review by email.

On the date and time of your appointment, you must present:

  • The original document duly legalized/certified by the Ministry of Foreign Affairs of the country of issuance, issued no more than six months prior.
    A legible photocopy of the document.
  • Payment of the applicable consular fee in accordance with the Federal Rights Law (Article 22, Section III, Subsection a).

The Embassy will inform you whether the legalization can proceed or if verification by the relevant Ministry of Foreign Affairs is required. In the latter case, the process may take up to 8 weeks.

IMPORTANT INFORMATION

  • The consular fee for each legalization is USD $54, payable in cash. Please consult the fee schedule on our website: https://embamex.sre.gob.mx/iran/index.php/en/fees
  • The Embassy does not arrange for the collection or delivery of documents and is not responsible for documents sent by mail or courier. Please note that courier services do not operate in Iran. If you reside outside Iran, you must designate a representative (acquaintance, family member, or friend) to deliver and collect the documents at the Embassy.
  • No refunds are issued for consular fee payments.

 

(acquaintance, relative or friend) brings the documents to be legalized.