México y Finlandia: 80 años de fructífera relación con dinamismo

La agenda bilateral ha abierto nuevos canales en temas de innovación, forestales, ciencia, tecnología, cultura, cooperación jurídica, telecomunicaciones y energía.

Meksiko ja Suomi: 80 vuotta antoisia ja dynaamisia suhteita

Uutta yhteistyötä innovaatioiden, metsänhoidon, tieteen, teknologian, kulttuurin, oikeustieteen, televiestinnän ja energiatalouden saralla. Artikkeli jatkuu suomeksi alempana.

México-Finlandia

México y Finlandia: 80 años de fructífera relación con dinamismo

El 2 de octubre de 1936 México y Finlandia firmaron el Tratado de Amistad que estableció nuestras relaciones diplomáticas. El tratado entró en vigor el 12 de mayo de 1937 y por ello conmemoraremos entre el 2016 y el 2017 el 80 aniversario. Además, se da la feliz coincidencia de que en el 2017 Finlandia estará celebrando también el Centenario de su Independencia y México el Centenario de su Constitución Política.

A lo largo de estos 80 años, nuestros países han desarrollado fuertes lazos políticos y diplomáticos. Compartimos nuestro compromiso por la democracia y los valores fundamentales de las Naciones Unidas, que son la base de nuestra relación.

Esta relación siempre ha sido buena; pero con gusto podemos constatar que ahora es excelente. Se ha logrado un dinamismo sin precedente.

Entre los avances más importantes podemos destacar la visita de Estado del presidente Sauli Niinistö a México en mayo del 2015, así como un intenso intercambio de visitas de alto nivel y de delegaciones académicas y empresariales que han dado un renovado impulso a la agenda bilateral abriendo nuevos canales de colaboración en materia de innovación, energía, ciencia, tecnología, cultura, cooperación jurídica, de telecomunicaciones y reactivando nuestra cooperación en temas tradicionales como el forestal. La agenda en materia de comercio e inversiones también se ha visto fortalecida.

Los flujos comerciales y de inversión todavía son bajos, pero el comercio bilateral ha venido creciendo muy favorablemente, alcanzando los 670 millones de dólares en el 2015. La inversión acumulada de Finlandia en México a diciembre de 2015 fue de 683 millones de dólares, con la presencia de 43 empresas (13 de ellas con plantas de producción), fundamentalmente en minería, energías renovables, agua y tecnologías avanzadas. Por su parte, la mexicana Cemex es la única empresa latinoamericana con inversiones en Finlandia, pero contamos con un amplio marco jurídico que da la base para incentivar mayores inversiones en ambos sentidos.

Las reformas impulsadas por el presidente Enrique Peña Nieto han generado un gran interés en empresas finlandesas, principalmente en los sectores de energía, telecomunicaciones y educación.

El número de turistas finlandeses a México ha crecido en unas 1,000 personas más cada año, alcanzando alrededor de 14,000 en el 2015. Recientemente se concluyeron negociaciones con miras a la posibilidad de establecer vuelos regulares directos entre ambos países, lo que sin duda favorecerá un mayor crecimiento en las dos vías.

En el área multilateral, México y Finlandia comparten posiciones en temas como el combate al cambio climático, derechos humanos, igualdad de género, desarme, Estado de Derecho y el respeto a los principios del derecho internacional. Una nueva área de cooperación de gran prioridad para nuestros países es el entrenamiento y asesoría de Finlandia a las Fuerzas Armadas Mexicanas para su participación en Operaciones de Naciones Unidas para el Mantenimiento de la Paz.

También se ha fortalecido la diplomacia parlamentaria. En el 2014 visitaron México el presidente del Parlamento Finlandés y la Presidenta del Grupo de Amistad Finlandia-México. En el 2016, se recibieron en México sendas delegaciones parlamentarias de las Comisiones de Asuntos Jurídicos y de Comercio, y una delegación encabezada por la presidenta de la Comisión de Relaciones Internacionales del Senado mexicano visitó Finlandia. Este intercambio ha permitido profundizar el conocimiento mutuo entre nuestros países y explorar posibles áreas de colaboración entre nuestros poderes legislativos.

El intercambio cultural ha sido igualmente parte importante en la construcción de puentes entre los dos países. El año pasado fue el aniversario 150 del nacimiento del compositor finlandés Jean Sibelius y en México su celebración fue especialmente visible, incluyendo magnos conciertos y programas en radio y televisión. Finlandia ha estado también presente en importantes festivales en México, como el Cervantino. Las Semanas Culturales de México en Finlandia, iniciadas en el 2008, han ocupado un lugar especial llevando al público finlandés diversas expresiones de la riqueza cultural mexicana. En el 2015, con apoyo de varias instituciones mexicanas y finlandesas, se llevaron a cabo durante casi dos meses más de 40 actividades que incluyeron teatro, cine, circo, talleres infantiles, música, pintura, danza y otras expresiones artísticas mexicanas en tres ciudades finlandesas.

Finlandia es conocida en México por su excelente sistema de educación. Durante los años recientes, los lazos entre los dos países han crecido mucho en este sector. Hay cooperación entre varias universidades en diferentes áreas.

Innovación es la palabra de moda. En este sector también hay ejemplos concretos de cooperación entre nuestros países. Por ejemplo, la empresa VTT (Technical Research Centre of Finland) y el gobierno de Jalisco han avanzado negociaciones para establecer un centro de investigación en ese estado.

Actualmente preparamos las actividades conmemorativas del 80 Aniversario de Relaciones Diplomáticas y del Centenario de la Independencia de Finlandia y de la Constitución de México. Se abrió ya un concurso de ensayo sobre la relación bilateral; lanzaremos en la primavera próxima un concurso de videoclips con el título “México y Finlandia juntos por el medio ambiente” y vendrán otras sorpresas. Hace unos días, el 29 de septiembre, se llevó a cabo en el Ministerio de Relaciones Exteriores en Helsinki la premier del documental México y Finlandia: 80 Años de amistad, el que recoge testimonios de muy diversas personas que a lo largo de los años han dado contenido a la relación bilateral. Dicho documental es un proyecto de la embajada de México en Finlandia y el mensaje del presidente Sauli Niinistö en el evento inaugural destacó el excelente estado actual de la relación y su promisorio futuro. Por otro lado, para celebrar los 100 años de la independencia de Finlandia, en México se ha planeado un variado y extenso programa de actividades bajo el tema de medio ambiente.

En Finlandia contamos ya con un Capítulo de la Red Global de Mexicanos Calificados que también está coadyuvando a elevar a un nuevo nivel la relación bilateral, identificando sinergias entre las áreas en que trabajan o hacen investigación en Finlandia y proyectos que se pueden desarrollar en México.

En ocasión de este 80 Aniversario felicitamos a todos nuestros antecesores y a todas aquellas personas que han sido parte de esta historia de éxito; nos comprometemos a seguir fortaleciendo la relación, pues siempre hay espacio para más, y deseamos un futuro próspero para nuestros dos países.

Norma Pensado Moreno, Embajadora de México en Finlandia

Roy Eriksson, Embajador de Finlandia en México

Publicado el 3 de octubre de 2016 en El Economista.

Meksiko ja Suomi: 80 vuotta antoisia ja dynaamisia suhteita

2. lokakuuta 1936 Meksiko ja Suomi allekirjoittivat ystävyyssopimuksen, joka saattoi alulle maidemme väliset diplomaattisuhteet. Sopimus astui voimaan 12. toukokuuta 1937, joten 2016 ja 2017 saamme viettää sen 80-vuotisjuhlaa. On myös iloinen yhteensattuma, että 2017 tulee kuluneeksi 100 vuotta sekä Suomen itsenäistymisestä että Meksikon perustuslain voimaanastumisesta.

Näiden 80 vuoden aikana olemme rakentaneet tiiviit poliittiset ja diplomaattiset siteet, joiden perustana on sitoutuminen demokratiaan ja YK:n perusarvoihin.

Maidemme väliset suhteet ovat aina olleet hyvät, mutta voimme ilolla todeta niiden olevan nyt erinomaiset.

Viime vuosina tärkeimpiä edistysaskeleita ovat olleet presidentti Sauli Niinistön valtiovierailu Meksikoon toukokuussa 2015 sekä lukuisat muut korkean tason poliittiset, akateemiset ja yritysvierailut, jotka ovat avanneet monia uusia yhteistyöalueita muun muassa innovaatioiden, energiatalouden, tieteen, teknologian, kulttuurin, oikeustieteen ja televiestinnän parissa, sekä toisaalta aktivoineet uudelleen perinteisiä yhteistyömuotoja esimerkiksi metsänhoidon alalla. Myös kahdenvälinen kauppa ja investoinnit ovat vahvistuneet.

Kahdenvälistä kauppaa on vielä melko vähän, mutta siinä on nähty viime vuosina nopeaa kasvua: 2015 Meksikon ja Suomen välisen kaupan arvo oli 670 miljoonaa dollaria. Joulukuun 2015 tietojen mukaan Suomi on investoinut Meksikoon  683 miljoonaa dollaria. Meksikossa toimii 43 suomalaisyritystä, joista 13:lla on maassa tuotantolaitos. Näistä valtaosa toimii kaivosteollisuudessa, vesialalla tai uusiutuvan energian tai korkean teknologian parissa. Ainoa Suomeen sijoittanut meksikolaisyritys – ja samalla ainoa latinalaisamerikkalainen yritys – on puolestaan sementtiyhtiö Cemex. Maidemme lainsäädännöt mahdollistavat kuitenkin uusien investointien tukemisen molempiin suuntiin.

Vuonna 2015 noin 14000 suomalaismatkailijaa vieraili Meksikossa – määrä on kasvanut vuosittain noin tuhannella. Äskettäin maidemme ilmailualan viranomaiset saivat myös päätökseen alustavat neuvottelut uudesta lentoliikennesopimuksesta, joka mahdollistaisi säännölliset suorat lennot Meksikon ja Suomen välillä – tämä epäilemättä edistäisi matkailuliikennettä kumpaankin suuntaan.

Monenvälisillä foorumeilla Meksikon ja Suomen näkökannat kohtaavat monilla alueilla: näitä ovat esimerkiksi taistelu ilmastonmuutosta vastaan, ihmisoikeudet, sukupuolten tasa-arvo, aseistariisunta, oikeusvaltio ja kansainvälisen oikeuden periaatteiden kunnioittaminen. Eräs uusi ja maillemme erittäin tärkeä yhteistyömuoto on Suomen tarjoama koulutus ja tuki Meksikon asevoimille YK:n rauhanturvaoperaatioihin osallistumista varten.

Myös parlamenttien välinen diplomatia on vahvistunut. Vuonna 2014 Suomen eduskunnan puhemies ja eduskunnan Suomi-Meksiko-ystävyysryhmän puheenjohtaja vierailivat Meksikossa.  2016 Meksikossa vierailivat Suomen eduskunnan laki- ja talousvaliokuntien delegaatiot, ja Suomeen puolestaan saapui Meksikon senaatin ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan vetämä delegaatio. Vierailuvaihto on edistänyt maidemme välistä ymmärrystä ja tukenut lainsäätäjiä uusien yhteistyöalueiden kartoittamisessa.

Myös kulttuurivaihdolla on ollut tärkeä rooli siltojen rakentamisessa maidemme välille. Viime vuonna tuli kuluneeksi 150 vuotta säveltäjä Jean Sibeliuksen syntymästä, mitä juhlistettiin Meksikossa erityisen näyttävästi järjestämällä upeita konsertteja ja esittämällä useita radio- ja televisio-ohjelmia. Lisäksi Suomi on osallistunut Meksikossa Cervantino-festivaaliin ja muihin tärkeisiin kulttuuritapahtumiin. Suomessa vuodesta 2008 järjestetyt Meksiko-aiheiset kulttuuriviikot ovat puolestaan tarjonneet suomalaisyleisölle ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua Meksikon rikkaaseen kulttuuriin. Vuonna 2015 järjestelyissä oli mukana suurlähetystön lisäksi myös monia meksikolais- ja suomalaisinstituutioita: lähes kahden kuukauden aikana kolmessa suomalaiskaupungissa järjestettin yli 40 tapahtumaa, joiden kirjo ulottui meksikolaisesta teatterista, elokuvasta ja sirkuksesta aina työpajoihin, musiikkiin, maalaustaiteeseen ja tanssiin.

Suomi tunnetaan Meksikossa etenkin erinomaisesta koulutusjärjestelmästään. Viime vuosina koulutusyhteistyötä on tiivistetty merkittävästi esimerkiksi meksikolaisten ja suomalaisten yliopistojen välillä.

Innovaatioista puhutaan nykyään paljon. Konkreettisena esimerkkinä maidemme välisestä innovaatioyhteistyöstä voimme nostaa VTT:n ja Jaliscon osavaltion neuvottelut tutkimuslaitoksen perustamisesta Meksikoon.

Parhaillaan valmistelemme diplomaattisuhteiden 80-vuotisjuhlavuoden sekä Suomen itsenäisyyden ja Meksikon perustuslain 100-vuotisjuhlan tapahtumia. Avasimme jo esseekilpailun maidemme välisistä suhteista ja ensi keväänä järjestämme lyhytvideokilpailun, jonka teemana on ”Meksiko ja Suomi yhdessä ympäristön puolesta”. Myös muita yllätyksiä on luvassa. 29. syyskuuta järjestimme Suomen ulkoministeriössä dokumenttielokuvan ”Meksiko ja Suomi: 80 vuotta ystävyyttä” ensi-illan. Meksikon suurlähetystön tuottamaa dokumenttia varten haastateltiin lukuisia ihmisiä, jotka kaikki ovat antaneet oman panoksensa maidemme suhteille. Ensi-illassa luettiin myös presidentti Sauli Niinistön viesti, jossa korostettiin suhteiden erinomaista tilaa ja lupaavaa tulevaisuutta. Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä aiotaan puolestaan juhlistaa Meksikossa monenlaisin tapahtumin, joiden yhteisenä teemana on ympäristö.

Suomen ja Meksikon välistä suhdetta vahvistaa myös Suomen meksikolaisyhteisön tänä vuonna perustama yhdistys, joka on osa kansainvälistä meksikolaisten osaajien verkostoa (Red Global de Mexicanos Calificados). Yhdistyksen puitteissa nämä Suomessa työskentelevät tai opiskelevat ammattilaiset voivat toteuttaa monenlaisia hankkeita ja luoda uusia siteitä maidemme välille.

Juhlavuoden yhteydessä tahdomme onnitella kaikkia edeltäjiämme sekä kaikkia heitä, jotka ovat jättäneet jälkensä Meksikon ja Suomen väliseen menestystarinaan. Samalla sitoudumme vahvistamaan maidemme suhteita edelleen, sillä voimmehan aina saavuttaa lisää. Lisäksi toivomme kukoistavaa tulevaisuutta molemmille maille.

Norma Pensado Moreno, Meksikon Suomen-suurlähettiläs

Roy Eriksson, Suomen Meksikon-suurlähettiläs

Julkaistu meksikolaisessa El Economista -lehdessä 3.10.2016.